tiistai 7. heinäkuuta 2015

Oh England my lionheart (Lontoo, osa 1)

(Otsikko Kate Bushin biisistä Oh England my lionheart.)

Tosiaan, tuli käytyä tuolla suuressa maailmassa, nimittäin Britanniassa ja tarkemmin sanottuna Lontoossa. En ollut ennen käynyt Englannin puolella, Skotlannissa olen kyllä vieraillut kahteenkin otteeseen. Tämä reissu oli kerrassaan ihana! Koska kuvia tuli räpsittyä erittäin paljon, teen taas upean ja viihdyttävän (hekoheko) kuvapostauksen tärähtäneistä ja epätarkoista kuvista. Kuvien valtaisan määrän vuoksi jaan postauksen useampaan osaan. (Ja koska olen ninja, olen kirjoittanut nämä tekstit viikonloppuna ja ajastanut ne tälle viikolle, kun itse olen luonnon helmassa kiusaamassa rippikoululaisia.)

Olen laiska, enkä jaksanut laittaa vesileimaa näihin kuviin. Ne ovat kuitenkin kaikki joko itseni tai vanhempieni ottamia. Älä siis vie. Kiitos.

Mutta jos sitä vaikka joskus pääsisi alkuun,

Sunnuntai 28.6.

Sunnuntailta ei ole juurikaan kuvia, mutta toisaalta silloin ei tapahtunutkaan mitään erikoista. Istuin autossa, himmailin lentokentällä, istuin lentokoneessa, himmailin taas lentokentällä ja huristin metrolla hotellille. Perille päästyä kello oli Suomen aikaa yksi yöllä ja paikallisestikin jo lähemmäs puoltayötä, joten menimme nukkumaan saman tien.

Lontoota lentokoneen ikkunasta

Maanantai 29.6.

Maanantaina aamiaisen jälkeen lähdimme tutkimaan kaupunkia. Matkalla metroon näkyi kaikenlaista hienoa.

Ensimmäinen kohde oli Abbey Roadin suojatie, joka on Beatles-faneille todellinen pyhiinvaelluspaikka tämän levynkannen takia. Lisäksi viereisessä Abbey Roadin studiossa on äänitetty paitsi kaikki bändin levyt myös soolotuotantoa. Abbey Roadin studiossa ovat työskennelleet myös lukuisat muut bändit ja artistit.

Metrosta noustessa löytyi tämä pikkuinen kauppa :3

Voitte siis uskoa, että olin hieman hepakassa kun tuo luultavasti maailman kuuluisin suojatie ilmestyi kadunkulmasta.
Siinä se sitten on.
Hirveä määrä turisteja jonottamassa vuoroaan suojatien ylitykseen, runsain määrin kameroita tallentamaan ylityksen, paljon pysähteleviä autoja. Ja kyllä, minäkin ylitin sen :) Nyt on yksi fanin virstanpylväs suoritettu.

Studion ovi

Studion ympärillä olevat portinpylväät ovat olleet jo vuosikausia Beatles-fanien töhertelyn kohteena. Kuvassa näkyy vain murto-osa kaikesta tekstistä, joka seinistä löytyy.

Kylläpä sitä ollaan vitsikkäitä

:D
Ja kävin sitten itsekin laittamassa puumerkkini seinään. Sieltä se löytyy :) Harmittaa vaan, etten keksinyt mitään tuon omaperäisempää, inspiraatiokanavat tukkeutuivat tuossa tilanteeessa täysin. Jotain mielikuvituksellista kuitenkin: todella monet kirjoittivat "all you need is love".

Abbey Roadilta jatkoimme matkaa takaisin metroon ja ajoimme eräälle metroasemalle, joka tunnetaan nimellä...

Sherlock oli huomioitu asemalla hienosti :)

Iso pää...

...joka muodustuu pikkupäistä!

Metroasemalta saavuimme sitten itse Baker streetille, jossa oli tietty pakko päästä kuvaamaan yhden talon numero.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tänne Sherlock Holmesin kotiin emme lähteneet jonottamaan, koska jono oli järkyttävän pitkä eivätkä kaikki matkaseuralaiset olleet niin innostuneita Sherlockista kuin minä. Lohdutukseksi Baker Streetiltä löytyi jotain muuta ihanaa.

London Beatles Store on se the fanitavarapaikka. En ole ikinä nähnyt niin paljon Beatles-tavaraa. Ikinä eläessäni. Paitoja, avaimenperiä, lasinalusia, kirjoja, pehmoleluja, sukkia, kravaatteja, julisteita, kalentereita... Ja luonnollisesti kaupassa soi vain ja ainoastaan Beatlesin musiikki.

Huono kuva näyteikkunasta, liikaa heijastusta

Kun olimme selvinneet kaupasta ulos (en olisi kyllä halunnut lähteä :D) kävelimme hetken ympyrää ja ajoimme sitten metrolla keskustaan.

Huvittavat mutta tarpeelliset tekstit suojateiden edessä

#turistimikäturisti
 Kun astuttiin metroasemalta ulos, näin hatun lierin alta vain Parlamenttitalon seinää, vaikka oli sanottu, että Big Ben näkyy heti metroaseman ovesta astuttessa. Kysyin hämmentyneenä "Missä se kello on?" ja seuralaiseni räjähtivät nauramaan. Tajusin lopulta kurkata hatun alta yläilmoihin, ja siellähän se kello seistä nökötti. Tuosta repliikistä mulle kuitenkin kuittailtiin koko loppureissun ajan.

Mun taiteellinen kuva meni pilalle kun toi kello rajautui ulos :(

Kello löi juuri. Ja kyllä, se on sama ääni kuin Knallin ja Sateenvarjon alussa!
Kävimme aamupäiväteellä Englannin korkeimman oikeuden talon kahvilassa. Harvemmin teehetkeä varten joutuu kulkemaan metallinpaljastimen läpi :D Ei sillä, hyvää oli sekä tee että sitruunakakku.

Winston Churchillin patsas

Kävelimme kauniin puiston läpi. Puistossa oli valtavan kokoisia pelikaaneja, hassuja haikaroita, röyhkeitö puluja, söpöjä nokikanoja (tai jotain sinnepäin), kärkkäitä sorsia ja kauniita joutsenia.

Suloisia pikku palleroita :3

Sorsa yrittää päästä osingoille :D

Joutsen on kaunis eläin ja sillä on räpyläjalat. Mikä lohdutus.

Tuitui :3

Puiston läpi kuljettuamme löysimme tiemme Buckinhamin palatsille. Onhan se toki erittäin komea.

Kuningatar Elisabeth oli paikalla, lippu oli salossa. Jostain kumman syystä hän ei kutsunut meitä kyläilemään,

"We are in Buckinham palace, the very heart of British nation. Sherlock Holmes, put your trousers on!!" (Mycroft Holmes, Uusi Sherlock)

Palatsin ihailun jälkeen menimme syömään ja ruuan jälkeen kirjakauppaan. Foyles-niminen kirjakuappa on hienoin kirjakauppa, jossa olen koskaan käynyt. Niin paljon kirjoja, niin paljon kirjoja! Ikävä kyllä budjetti oli kirjojen osalta rajallinen, muuten olisin ostanut koko kaupan.

Kun lopulta sain päätettyä kirjaostokseni, jatkoimme matkaa Harrodsin tavataloon, joka on todella kaunis. Luulempa, että sitä mitä ei Harrodsilta löydy, sitä ei tarvita.

Todella taiteellinen varvaskuva

Tässä vaiheessa jalat alkoivat olla jo sen verran kipeänä ja kello paljon, että loikkasimme bussiin ja ajoimme hotellille. Ostimme iltapalaa läheisestä kaupasta ja kirjoitimme postikortteja hotellihuoneessa ennen nukkumaanmenoa.

Seuraavan päivän seikkailut seuraavassa postuksessa :)

1. Oi, tulee mieleen mun ja äidin Lontoon-matka pari vuotta sitten, oli yksinkertaisesti ihanaa <3 Noista mainitsemista paikoista kävimme Sherlock Holmesin museossa, palatsin läheisessä puistossa ja Harrodsilla. Olisi pitänyt käydä tuolla kirjakaupassa <3 Pdotan seuraavaa postaustasi innolla!

Sano sanottavasi, mutta älä räyhää. Tarkistan kommentit ja julkaisen vain asialliset :)